الثلاثاء، 24 مارس 2009

و الله .. شــرطـــة تــجـــنـــــن

تبحث الشرطة في مقاطعة ويلز عن صاحب مطعم هندي أقفل محله منذ سنوات بعدما استلمت رسالة بداخلها ثمن وجبة عشاء من شخص مجهول اعترف بأنه لم يدفع فاتورة الطعام قبل خروجه من المطعم في عام 1996. 
وذكرت شبكة سكاي نيوز الاخبارية البريطانية أن الشرطة تلقت الرسالة وبداخلها مبلغ 60 جنيهاً استرالياً
وجاء في الرسالة " إن ثمن وجبة الطعام والمشروب الذي تناولته كان دون العشرة جنيهات استرلينية مضيفًا ولكني قررت دفع مبلغ أكبر من أجل التعويض علي صاحب المطعم لأني نسيت دفع ثمن وجبة الطعام وخدمات الجرسون . وطلب صاحب الرسالة من الشرطة الاعتذار بالنيابة عنه لصاحب المطعم  و الذى أغلق قبل سنوات وبنيت مكانه بناية للشقق الفاخرة. 
وناشدت الشرطة المواطنين مساعدتها في العثور علي صاحب المطعم من أجل إعطائه المبلغ.  ظريف قوى الراجل دة اللى إفتكر اللى عليه بعد 9 سنين كاملة و معملش نفسه ناس و إفتكر إن الراجل صاحب المطعم هوة اللى نسى الموضوع دة .... و بعدين الشرطة سايبة شغلها المهم و هوة ضبط المؤامرات و الدسائس اللى ويلز فيها و سايبة مهمتها الأصلية و هية حماية النظام الموجود و شاغلة نفسها بحاجات هايفة ما يتحرق صاحب المبلغ على المطعم نفسه على الستين إسترلينى على بعض و إحنا مش فاضيين للقرف دة .. لكن لأ . هوة دة مهمتنا إقامة العدل ... مهمتنا إشاعة الحق .. مهمتنا توصيل الأمانات لصحابها مش أكلها أو توزيعها أو إغتصابها  ... و بعدين مين صاحب المطعم دة واحد هندى حقير و قاعد عندنا و بيستفيد من خيرها و جوها  لكن بسم الله ما شاء الله ربنا فتح عليه و بقى من أصحاب الملايين الإسترلينية بدل الملاليم اللى بعتهاله صاحبنا ....  و آخر حاجة و أحلى حاجة إنها عاملة مناشدة لأصحاب القلوب الرحيمة إنها تدور على الراجل المطلوب عشان تديله فلوسه مش تاخد فلوسه و هدومه ....

ليست هناك تعليقات: