الثلاثاء، 15 أبريل 2008

شــــرطــــة بــتــلــضـــم الإبــــــر


استنجدت سيدة في نيوزيلندا بالشرطة لمساعدتها على إدخال خيط بإبرة عشان تكمل عملية الخياطة، و تلحق حفلة قريبتها

إلا إن رجال الشرطة لم يجدوا رد على المكالمة سوى أنهم لا يملكون المهارة المطلوبة لإدخال الخيط في الإبرة.

و الله ست عسل قوى لكن هية اتصرفت بشكل تلقائى فى بلدها إن أى مشكلة تقابلها تتصل بأى حد يساعدها فلم تجد أقرب إليها من
الشرطة الحنينة الرقيقة اللى أول ما تقفل السكة حيكونوا عندها فورا ... دماغى لف و نمت و رحت حالم حلم اللهم اجعله خير إن أنا
كنت فى الحمام باخد دش سريع و فجأة لقيت البليعة اتسدت مع إنى منزلتش وحاشة كتير.. قمت لبست البشكير و رحت على التليفون
و طلبت الشرطة الحنينة بتاعتنا و حياة أبوكم البليعة بتاعتى اتسدت فلو سمحتم إتنين من الأمن المركزى ييجوا يعملوا اللازم بس
بسرعة عشان ماخدش برد و أنا لسة بالبشكير و طالع من سخن لبارد ... و فى لمح البصر لقيت من الشباك تلت عربيات أمن مركزى
لابسين أسود x أسود مع إن الحلم لازم يكون أخضرx أخضر أو أبيض xأبيض و طلعوا على طول على شقتى و راحوا رازعين
الباب برجليهم و هات يا ضرب و تسليك فى كل حاجة موجودة .. المكتبة و الدواليب و الحلل و الإزاز و المطبخ و كراسى السفرة ...
يا جماعة البليعة فى الحمام بصراحة ما خلونيش أتكلم كتير و راحوا على طول على الحمام و يا هات يا تكسير ها... هى .... هو
و بكل همة و نشاط و الظابط مبسوط و عمال يشجعهم و يقول اللى حا يسلك أكتر حاياخد يومين أجازة زيادة .. إيه يا جماعة انا
طلبت تسليك البليعة اللى فى الحمام لقيتكم سلكتوا كل حاجة و الله دة كتير يا جماعة و تلاتة بالله العظيم ما أنا طالب حاجة منكوا تانى
و يخرب بيت اللى يتصل بيكوا تانى كان يكفينى إنكم تقولوا زى الشرطة بتاعة نيوزيلندا ماعنديناش المهارة دى ... رد على الظابط يا
حبيبى إحنا عندنا كل المهارات التسليكية اللى تتوقعها و اللى متتوقعهاش
أمت صاحى من النوم و حمدت ربنا إن أنا كنت باحلم و مكانش حقيقة فتحت التليفزيون لقيت نشرة أخبار بتقول ... سيدة فى

لندن تطلب الشرطة لمساعدة قطة طلعت شجرة و معرفتش تنزل و قعدوا يحاولوا 5 ساعات لغاية ما نجحوا فى مهمتهم

و اللا الراجل اللى اتصل بالشرطة لمساعدة كلب بيغرق فى شلالات نياجرا اللى بتفصل كندا عن أمريكا قعدوا يحاولوا 10 ساعات
كاملة لغاية ما جابوا طيارة هليوكوبتر و أنقذوا صاحبنا الكلب

أمال لما بنى آدم يكون فى مأزق حايعملوا إيه

ليست هناك تعليقات: